Thursday, August 12, 2010

Reflexologi

          Manusia pasti pernah terkena penyakit. Sejak kecil manusia sudah mengenal erti sakit, sehinggalah menjelang ajalnya, ia selalu dibayangi oleh berbagai-bagai penyakit. Untuk mengatasi suatu penyakit, manusia
telah mencuba berbagai-bagai cara pengubatan.

          Walaupun ilmu perubatan maju dengan pesatnya, namun masih tetap ada penyakit yang belum dapat dikesan penyebabnya dan belum diketahui apa ubatnya. Tambahan pula, sesetgh penyakit memerlukan biaya yg besar utk menyembuhkannya. Kerana itu, tidak semua orang sanggup pergi mendapatkan rawatan tersebut.

          Anehnya, orang dulu-dulu ternyata tidak boleh dianggap lebih bodoh berbanding dengan orang sekarang. Hal ini terbukti dengan kebolehan mereka menyembuhkan berbagai-bagai jenis penyakit dengan rawatan tradisional.

         Umpamanya, dengan cara minum jamu, tusuk jarum dll. Bahkan,mereka terkadang hanya menggunakan daun-daunan atau akar tumbuh2an, tapi penyakit yang mereka derita boleh sembuh. Cara mereka yang seperti tidak memerlukan biaya yang mahal.

         Salah satu daripada pengubatan tradisional yang sering mereka gunakan dan hasilnya sangat mengagumkan ialah dengan cara mengurut daerah refleksi yang terdapat di sekitar kaki orang yang mengidap suatu penyakit.

         Pengubatan ini sudah ribuan tahun diamalkan di Tiongkok. Kerana org Tionghoa sememangnya terkenal dengan sikaf suka menyimpan rahsia apa sahaja.,maka ilmu pengubatan ini tidak berkembang seperti ilmu-ilmu perubatan yang lain.

        
             Lebih kurang lima puluh tahun yang lalu, pengetahuan ini diperolehi oleh seorang berbangsa Swiss yang bernama Hedi Masafret. Kemudian, ia mengamalkan dan mengembangkan sebagai perawtan terhadap pesakitnya.

         Maka di Kota Stoss ia dirikan sebuah poliklinik yang diberi nama " Center For Fitness Training", di tempat inilah ribuan orang telah disembuhkan dengan cara pengurutan daerah refleksi.


No comments: